Съвети за психическо здраве по време на коронавируса

Заспах в седем сутринта в отвратително настроение. Последният месец бе тежък – операция, рехабилитации, преосмисляне на бизнес стратегия и най-вече тревоги за близките ми откакто вирусът се появи в България. И за капак вчера имах отвратителното чувство, че част от народа чудодейно се е вдетинил до ниво четиригодишно дете, безхаберно за тежките последствия от действията си. Не можех да заспя от яд. Не ми се бе случвало от години.

Събудих се след 4 часа сън и все още не можех да събера мислите си. Сетих се за една от любимите ми идеи, в Китай се ползва един и същи йероглиф за криза и възможност. Дадената ситуация бе възможност за мен да си преговоря умения за управление на стреса, които не бях ползвал от години, както и да тествам нови такива, да се възползвам от тези няколко месеца уединение, за да съм максимално продуктивен и да се поглезя по позабравени начини.

Стресът е в тялото

Загубя ли емоционален баланс, мислите ми и действията ми тръгват в грешна посока. Затова и днес първата ми стъпка бе да дишам. Следвах практика на Вим Хоф, много сходна с холотропно дишане.

Прилагам видео с инструкции за сигурност. Вижте ги. Има субтитри на български. С две думи – легни, защото може да ти се завие свят и да паднеш. Съобрази, ако здравното ти състояние не позволява динамична обдишване.

Самата практика е много ефективна и се прави сутринта на празен стомах. Лягате, дишате коремно, дълбоко и динамично. Усетете как коремът, ребрата, гръдният кош, дори главата се изпълва с кислород. Издишате до комфортно ниво, не до край. Така дишате – издишате 30 пъти. На тридесетото издишане, задръжте без въздух, докато не усетите нуждата да вдишате отново. След това поемете въздух и задръжте за 15 секунди. Тази комплекс се повтаря три пъти.

Прилагам видео. Има субтитри на 29 езика, вкл. английски и руски.

След този комплекс направих 5 минути мускулна релаксация с усет за тежест. Лежах и фокусирах как с всяко издишане водещата ми ръка се отпуска все повече и натежава все повече. Това отпускане и тежест се придвижи към рамената ми, които се отпуснаха и с това съзнанието ми се отпуска. Пробвай тази техника. Също е много лесна, приятна и релаксираща.

За финал взех контрастен душ. За мен номер едно бърз цяр за напрежение са студените душове, но ги вземам от години. Ако не сте свикнали със студени душове, не ползвайте особено студена вода и то не повече от 30 секунди. Последното нещо, което искате в момента е бронхит или пневмония. Не потапяйте главата си под ледената вода, за да не си докарате синузит или менингит. Ако сте бременна или имате заболяване, проверете дали това е приемливо.

Премести съзнанието към нещо приятно, посредством действие

Избрах книга, която искам да прочета отдавна, Fooled by Randomness на Насим Талеб. Почетох я 30 минути, за да активирам мозъка си. Вече бях в добро настроение и готов за работа.

Моменти на благодарност

Отдели си време всеки ден, за да „изпратиш хубава енергия“ към хора, които обичаш. Ако имаш нужда от насоки, прилагам такива на английски и на руски:

Ако искаш, отдели и време в края на медитацията, за да отправиш благодарност и желания за здраве към целия медицински персонал у нас и по света, заангажиран в борбата за спасяване на човешки животи.

Медии и фейсбук – един път на ден

Изключително важно е да сме добре информирани, но по-добре един път дневно наведнъж, отколкото на час по лъжичка, иначе да четеш за умрели и заразени всеки час може да е твърде емоционално изтощително.

Спорт

Напълно достатъчно и силно препоръчително е да направиш комплекс упражнения за 30 – 40 минути, съобразен с нивото ти на физическа подготовка. Например, малко по-късно днес ще правя лицеви опори, а утре си поръчвам лежанка и дъмбели.

Ако публикацията ти е била полезна, сподели я. Нека достигне всички, които могат да си вземат нещо полезно от нея.

С пожелания за здраве на теб и близките ти!

М