• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
Марин БГ

Марин БГ

За борбени хора с мечти

  • ПУБЛИКАЦИИ
    • Личностно израстване
    • Самопомощ
    • Щастие
    • Самочувствие
    • Любов
    • Интервюта
    • Разни
  • ВИДЕО
  • ЗА МЕН
  • КНИГИ
  • КОНТАКТИ

Продавачите празнуват ли на 1-ви април?

март 31, 2018 от Марин

Продавачите

Продавачите

Пиша тази статия за две групи читатели – първо за всички клиенти, второ за всички хора, които имат някакви ценности, вярват в това, което продават, но клиентите им ги отсвирват.

Възпитан съм в семейство, в което честността и обществената отговорност са били ценност поне четири поколения – по-голяма ценност от парите, но успоредно с това и съм бил в ситуация, в която затварям вратата на корпоративната кариера, нямам доход, захващам се да продавам нещо, в което вярвам безкрайно и виждам, че хората са мързеливи магарета. Имал съм и някакви половинчати социални напъни да направя някои неща по-прозрачни в нашата страна и видях пак същите тези мързеливи магарета, но с афинитет да се оплакват. С времето почнах да гледам в огледалото и да виждам, че и аз имам дълги уши и грива. Започнах да подхождам с разбиране и готино чувство към клиентите си, което и бе преломният момент, в който разбрах какво реално са продажбите, както аз искам да ги правя. Допълнително с това и израснах като човек и разбрах, че това, че нещо за мен е ценно, не означава, че за другия човек е.

За клиентите

В рамките на бизнес опита си съм виждал, че някои хора не четат внимателно договори дори за милиони, че нямат енергията дори с малко усилие да придобият навици, които могат да им спестят време и грешки или пък да ги изстрелят напред в кариерен и бизнес план, че има редица хора, които са с манталитет на бедняци и по-скоро ще спестят 1 лев, вместо да го изхарчат, за да могат да направят 10 лева, както и че се като прасета за политическа пропаганда и гласуват за политици, както се гласува за някое телевизионно предаване. Ако можеше и с SMS най-добре.

Колкото по-малко човек има навик върху това да контролира фокуса си, колкото повече предпочита да плюе и да се оплаква вместо да направи нещо градивно, толкова повече ще създава благодатна среда не само да бъде преметнат от амбулантни търговци до политици, но и създава средата за хора, които продават на база крайни емоции и лъжи да просперират. Така вреди не само на себе си, но и на обществото като цяло.

Съветът ми за всеки от нас в качеството си на клиент е да се научи да задава въпроси, да не взема прибързани решения и да слага действията си там където слага устата си. В противен случай е много лесно да бъдем манипулирани на база контрол на контекст, когнитивна рамка или позиция на власт. Добре е да си напомняме, че поне частично е наш избор да сме неинформирани, да не проверяваме какви възможности имаме или да приемаме нещата за даденост, вместо да търсим възможности за нещо по-добро.

За обезсърчените продавачи

Представи си как искаш да продадеш концертен билет за премиерата на „Турандот“ в Русе:

на концерт, на който се слуша това:

Може би ще има няколко хора в публиката, които имат широки музикални интереси, но по-вероятно, ако обясняваш колко прекрасна е музиката на Пучини да си до никъде. Най-много да се обезсърчиш и ако си по-хитър да почнеш да обясняваш колко VIP е и каква нечовешка гъзария е да отидеш и да се правиш, че слушаш Пучини и какви са супер местата и че ще стане „ба*ти“ селфито и че може и някой големец да засечеш и да те вземе на работа. И другият вариант, при който продаваш билет за Щилян и орк. Китка на премиерата на Турандот също ще предполага подобни козове извлечени от недрата на вселенската глупост.

За мен горният случай е масов и е излишно губене на нерви да се озовеш в него, ако не си хитрец по душа.

Всяка смислена продажба за мен стъпва на взаимно уважение между клиент и продавач и последващия градивен диалог между тях.

Първо, за да се случи това трябва да подбереш правилните клиенти. Няма смисъл да продаваш продукта си на всеки, освен ако не си продавач на килими на Капалъ Чарши. Клиентите имат ограничени ресурси и ти имаш ограничено време. Направи продажбите такива, че да има потенциал за взаимна изгода. В противен случай е като да продаваш дамски чорапогащи с превръзка на очите – 50% от продажбите ти вероятно ще са към мъже и ще са кауза пердута, освен ако не ти върви на ексхибиционисти.

Второ, (перефразирам О‘Гилви) продавай така както искаш някой да продава на майка ти или детето ти. Бъди уважителен, не вкарвай его и не прави продажба на всяка цена, ако ще и Алек Болдуин да припадне (ABC от Гленгари Глен Рос). Единственият начин да се чувстваш комфортно със себе си, ако не си тарикат по душа, е да не си продавач, а да си помощник на хората да направят най-правилното за тях. Това няма да работи в определени сектори, където се правят еднократни продажби, но не мисля и че мястото ти е в тях, ако не си готов да мачкаш и да мажеш ски. От друга страна ще работи в тези ситуации, в които клиентите не купуват еднократно или в които клиентските препратки са основен канал на бизнес.

Трето, осъзнай, че не винаги става въпрос за теб. „Продаваме се“ по интервюта за работа, бизнес срещи, романтични срещи – много често „не“ не е „не“ за теб, а за контекста. Например, човекът просто може да е изморен или може да е кофти седмица за рекламна кампания, или…

Осъзнай и че когато „не“ е „не“ за това, което продаваш, ако имаш възможност да го подобриш, то подобри го. Това е особено важен урок за настоящи и бъдещи бизнесмени, които имат контрол над продукта или услугата, която предлагат.

Ако човек подходи от арогантната позиция на съдене на клиента или на това аз имам най-доброто , „вземи го“, то мижи с едното око, защото много от реалните нужди на клиента не са изказани. Поне от няколко години ми прави впечатление, че какво „трябва“ да купи клиентът в един идеален свят на любознателни, рационални хора е различно от това какво купува  в един свят на преуморени хора с разпилян фокус, плашещи се от промяната като котка от прахосмукачка.

Затова и вместо да се чумериш – отдели още време върху правилните клиенти, подходи с уважение и не вземай нещата лично, но не изпускай възможността да се поучиш.

Та така празнуват ли продавачите на 1 април?

Аз лично, не. В повечето сектори честността и уважителното човешко отношение са плюс, когато не продаваш боклуци, така че предполагам, че не съм изключение.

Поздрави,

М

Категория: Разни

Основна странична лента

Последно от публикации

Честита нова 2021 година!

Искрено Ви желая през 2021 г. да тръгнете смело по тези пътищата, които носите в сърцето си и да … Прочети повече... about Честита нова 2021 година!

Почивайте в мир, доц. Атанасов

На 30 октомври получихме съобщение от доц. д-р Никола Атанасов да го изчакаме - лекцията ще започне … Прочети повече... about Почивайте в мир, доц. Атанасов

Кое е по-страшно: да се провалиш или да не опиташ

Ако хората бяхме скулптури, много щяха да са недодялани, а каквото се вижда по тях да е дело на … Прочети повече... about Кое е по-страшно: да се провалиш или да не опиташ

Marin.BG | Copyright © 2021

  • Условия на ползване
  • Политика на сайта
  • Контакти
Сайтът използва "бисквитки", за да има възможност да предоставя проактивно най-полезната за вас информация. Разбрах Научи повече
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Необходимо
Винаги е активирано

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-необходимо

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.