Искам да започна бизнес, но нямам идея.

Искам да започна бизнес, Марине, но нямам идея. ОК. Нека те питам как си търсиш приятелка/приятел? Правилно ли предполагам, че обикаляш дискотеките с фотопортрет и въпросник, търсейки 100% съвпадение?

Хора ми казват нямам идея, нямам пари. Мозък и сърце имат ли? Много хора, просто не искат да структурират и управляват усилията си. Харесвам идеята на Марк Кюбан, че няма начин да знаеш за какво си роден, докато не го направиш няколко пъти. Лайтмотивът е опитвай! Не ми казвай – нямам идея. Намери я. Не я чакай да влети през носа и да се приземи в неокортекса.

Два начина да започнеш бизнес

Има два начина да започнеш бизнес: продуктово-ориентиран и клиентски-ориентиран. Продуктово-ориентираният подход е като танц, в който водиш. Клиентски-ориентираният подход е като танц, в който те водят. Щом нямаш бизнес идея, ще си направим миш-маш от двете. Нека ги разгледаме по-внимателно.

Продуктова ориентираност

В българската реалност продуктово-ориентираният подход най-често е „Толкова обичам да меся баници.“ И съответно започваш да търсиш клиенти, който да купуват баниците ти. В голяма степен се докосва концепцията за lifestyle entrepreneurship, а именно наградата от бизнеса не е само парите, но и че правиш нещо, както искаш, че имаш свобода. Лека полека бизнесът се докопва до МСП (МСБ) сегмента. Няма прекомерни амбиции за ръст. Скалата на бизнеса често е малка и докато първоначално се налага да месиш баници по нощите заедно с възлюбената/възлюбения, с времето нещата стават по-спокойни.

Клиентска ориентираност

Алтернативата е: „И аз искам Ferrari.“ Започва се едно сканиране на пазара за възможности и търсене на непосрещнато търсене плюс плодородна пазарна конюнктура, където да се посади дърво на висок ръст с помощта на привлечен капитал. Фокусът е върху клиентската нужда. Правят се проучвания. Тестват се хипотези, прототипи, правят се корекции, понякога радикални. Трябва да диагностицираш много ясно какво пазарът иска и как да му го дадеш.

Това са двата най-чести варианта, но далеч не са единствените възможности.

Първи стъпки

Бизнес

СЪБЕРИ ИНФОРМАЦИЯ И ОПИТ

Човешкият капитал прави финансов капитал. Човешкият капитал е предимно опит, ценна информация и характер. Карта на повърхността, която рисуваш ходейки из бизнес пущинка.

Решението на бизнес уравнението, често се намира не на база формула за успех, а на база много итерации и последващ анализ, докато линията на успеха не напасне максимално добре в координатната система от обстоятелства. Това иска да се заговориш с пазара, да натрупаш информация. За да оцелееш:

  1. Трябва да разбираш бизнес сектора си. Колкото по-добре го разбираш от останалите на пазара, толкова по-добър/добра ще си.
  1. Бизнесът ти трябва да те влече.

Виж къде кръгчетата интерес и опит се пресичат. За целта погледни извън матрицата. Много хора казват: „Това съм работил, а това съм учил.“ Метър на метър мисловен затвор. Да махнем мисловните спирачки.

СПИРАЧКИТЕ

„Ама, аз съм била касиерка цял живот.“ И предполагам не обичаш да ходиш по магазините за дамски чанти, да поръчваш дрънкулки, да се виждаш с приятелки. Целият ти живот се изчерпва в осем букви К-А-С-И-Е-Р-К-А, нали? Естествено, че не!

ДЕЙСТВИЕТО

Ако обичаш чанти и работиш в маркетингова агенция, виж дали можеш да продаваш чанти онлайн. Ако обичаш йога и имаш много контакти, виж дали можеш да водиш уроци на тях и познатите им събота и неделя.

Разучи пазара, клиентите, конкурентите. Мини безплатните обучения на Гугъл по дигитален маркетинг. Почни да четеш за предприемачество. Виж какво предлагат и в останалия свят като бизнес практики. Хората не сме се родили научени да ходим. Ставали сме, падали сме.

Търси я тази идея. Трупай информация. Пробвай неща с малък бюджет. С буквално 20 – 50 лева можеш да направиш мини-кампания във Фейсбук или Гугъл. Събирай информация. Събирай контакти. Следвай интуицията си какво ти е интересно и засичай с реалните ти познания в сферата. Като двете се засекат, ще се окаже, че и без да се усетиш, имаш цяла палитра от идеи, които да тестваш и вероятно една от тях ще прерастне в бизнес. Дотогава трупай опит, информация. Мисли, тествай и трупай информация. Ако нямаш идея потърси я, вместо да я чакаш да се появи магически. Няма да се появи, ако не почнеш да ръчкаш.

Поздрави и успех!

Марин