• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
Марин БГ

Марин БГ

За борбени хора с мечти

  • ПУБЛИКАЦИИ
    • Личностно израстване
    • Самопомощ
    • Щастие
    • Самочувствие
    • Любов
    • Интервюта
    • Разни
  • ВИДЕО
  • ЗА МЕН
  • КНИГИ
  • КОНТАКТИ

Животът на една фирма – колко трае?

март 19, 2016 от Марин

Животът на една фирма

Наскоро гледах лекция на Карл Улрих в курс: Предприемачество – да развиеш възможността. Вдъхнови ме да напиша тази статия. Първо, животът на една фирма в числа.

Животът на една фирма: статистки

  • Средно едва 45% от фирмите родени в ЕС през 2007г. са доживяли до петия си рожден ден (източник). Данните за периода 2000 – 2005 са сходни (източник). Данните за България (около 47-48%) са близки до средните за ЕС и САЩ: 48.2% (източник). За ЕС вариацията е от над 60% (Швеция) до под 20% (Литва). Грубо заключение – животът на една фирма в 50-60% от случаите трае под 5 години.
  • В лекцията си Карл Улрих анализира данни (n=499) на Фондация „Кауфман“ за фирми финансирани от заможни индивидуални инвеститори (angel investors). В 70% от случаите фирмите губят парите на инвеститорите. Фирмите финансирани от angel investors имат по-различен рисков профил от кварталната кебапчийница, така че тази извадка не е съвсем представителна. Все пак може да видим, че вероятността инвестицията в бизнеса да потъне далеч не е малка.
  • Според статистики на НСИ през 2014г. в България има 383 905 предприятия, от които 354 988 имат под 10 души персонал.

А къде е предприемачът?

Животът на една фирма

В пътуването към успеха може да се наложи да сменим доста полети. Бях чул за статия в HBR, колко неуспеха са имали млади предприемачи станали милионери преди 30 годишна възраст. Бройката бе над 10. За съжаление не мога да намеря статията и да потвърдя информацията. Има липса или оскъдица на статистики колко време средно отнема на предприемач да достигне финансова стабилност и колко време я задържа. По-скоро научният фокус е върху „разбиване на митове“ и редовни атаки към т.нар. survivorship bias, а именно, че сме пристрастни в полза „оцелелите“ и не чуваме историите за хилядите хора, които не са успели. Историята обича победителите.

Моят интерес, обаче е какво трябва да съобразим, за да повишим шансовете си за успех. И на тази база искам да извлечем няколко урока.

Уроци

  • Подготви се за здрава борба, за да оцелее бизнесът ти. Помня как млад и зелен отидох на лекцията на бизнес ментор. Разказа как негов ученик веднага след университета отказал работа в J.P.Morgan и след 6 месеца вече имал бизнес за 50 милиона долара. От статистическа гледна точка това е резултат, който се намира далеч, далеч в опашката на разпределението. Супер, ако спечелим още с първата битка, но трябва да сме готови да се въргаляме по окопите без да се разочароваме.
  • „Бъди гладен.“ Познавам хора, които казват: „Толкова ми стига.“ Това е напълно приемлива гледна точка, но ако наистина усещаш, че бизнесът е твоето нещо, внимавай да не се окажеш в това грамадно море от малки фирми. Иска се много борба и мислене, когато си на лов за ръст. Не подценявай това.

Както е казал Суворов: „Повече пот на тренировката, по-малко кръв в боя.“ Ако още при подготовката на нашия бизнес се приготвим за сериозно борба на пазара и осъзнаем размера на опасността нашият бизнес да не достигне петата си или десетата си годинка, то и вероятно няма да сме сред тези над 50%, които „потъват“ в първите 5 години или почти 70%, които „потъват“ в първите 10 години (последното са статистики за САЩ), а ще сме сред оцелелите и победилите.

Успех,

Марин

Категория: Разни

Основна странична лента

Последно от публикации

Честита нова 2021 година!

Искрено Ви желая през 2021 г. да тръгнете смело по тези пътищата, които носите в сърцето си и да … Прочети повече... about Честита нова 2021 година!

Почивайте в мир, доц. Атанасов

На 30 октомври получихме съобщение от доц. д-р Никола Атанасов да го изчакаме - лекцията ще започне … Прочети повече... about Почивайте в мир, доц. Атанасов

Кое е по-страшно: да се провалиш или да не опиташ

Ако хората бяхме скулптури, много щяха да са недодялани, а каквото се вижда по тях да е дело на … Прочети повече... about Кое е по-страшно: да се провалиш или да не опиташ

Marin.BG | Copyright © 2021

  • Условия на ползване
  • Политика на сайта
  • Контакти
Сайтът използва "бисквитки", за да има възможност да предоставя проактивно най-полезната за вас информация. Разбрах Научи повече
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Необходимо
Винаги е активирано

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-необходимо

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.