Пилееш ли живота си?

Мисля, че ако човек погледне живота си като низ от емоции и иска в крайна сметка да приключи на положителен баланс е хубаво да си направи съвсем елементарен отчет. Дори може да го направи на хартийка от баничка.

Майски одит

Отдели време и всеки ден в рамките на една седмица отбелязвай кои действия и бездействия с повтaряем характер са ти създали хубави и лоши емоции. След тази седмица си помисли кое неприятно действие би могла или би могъл да замениш с приятно действие.

Трябва сама или сам да намериш за себе си кои заместители са адекватни. Недей да „предобряш“. Спри се на по едно хубаво и едно лошо нещо. 

Заслужава си. Ползите от това да подобриш дори със съвсем малко емоционалното ти състояние в рамките на деня се равняват на десетки часове повече хубави емоции в рамките на живота ти.

Нека да ти дам и няколко идеи и стратегии, които може да са ти полезни.

Действия и възприятия, създаващи положителна емоционална стойност

Пилееш ли живота си?

Подобри дисциплината си

Има много неща, които ни радват, а е просто въпрос на по-ефективна организация на времето и дисциплина, за да ги правим повече. Дали ще е спорт, разходки, учене на език, повече време със семейството, пътуване.

За себе си съм забелязал, че колкото по-дисциплиниран съм, толкова повече капацитет имам за хубави емоции, защото инвестирам много по-ефективно времето си в нещата, които обичам.

Мисля, че знанията на болшинството хора как да са по-ефективни, фокусирани, подредени са доста ограничени, ако не са отделяли допълнително време да ги развият. Изграждането на дисциплина е основата за по-голямо количество хубави емоции всеки ден. Това, което бих ти препоръчал е, ако към момента не го правиш, да започнеш да си създаваш планове – първоначално леки и да ги следваш. Добре е ежедневието ти да е структурирано и да имаш задължително заделено време за нещата, които ти доставят удоволствие.

Така увеличаваш стойността на живота си. Иначе, човек се обръща назад в един момент и започва да се чуди къде е профукал цялото това време.

Подобри фокуса си

За себе си съм открил, че има някои съвсем дребнички привички, който подобряват положителната емоционална наситеност на дните ми. Например, винаги фокусирам върху „първия и последния бонбон“. Например, когато говоря с хора, на които държа – първите 2-3 секунди фокусирам много силно върху гласа им и правя същото последните 1-2 секунди на разговора ни.

Когато правя нещо, което ми доставя удоволствие, фокусирам върху очакването колко ще ми е приятно, точно преди да почне действието. Не знам дали помните верижните въртележки от преди много години. Винаги преди да тръгнат и бе супер тръпка и точно, като тръгнат и „кеееееф“.

В хубавите моменти има много красота и хубави емоции, но мисля, че просто сме с твърде разпилян фокус, за да я оценим освен, ако не се накараме целенасочено да погледнем натам.

Рано или късно и част от гласовете, които обичаме, част от здравето ни, а накрая дори и миризмите, усетите, звуците, цветовете, дори дишането ще изчезне. Хубаво е сега, когато можем поне по няколко пъти на ден съвсем за по-малко да благодарим на живота за всичко, което ни е дал, просто оценявайки го.

(Без)действия създаващи негативна емоционална стойност и какво да правим

Отлагаме

Колкото повече отлагаме неприятните задачи, толкова повече хабим живота си в очакването на нещо неприятно. Просто действай. Например, ако искаш да вземеш студен душ, колкото повече чакаш, толкова по-студено става. Някак си съзнанието прави намотки около неприятното очакване и гадостта става все по-голяма.

И така за някои хора не малка част от живота минава в протакане на неприятни неща, което реално е все едно стоиш пред зъболекарския кабинет цял живот вместо да влезнеш, да захапеш зъболекаря през сълзи и да излезеш с по-хубава усмивка, на която да се радват и останалите хора.

Изграждаме лоши навици

Масово хората нямат адекватни стратегии за работа със стреса – оттам често се появяват тревожност, неприятни мисли и някои лоши навици – прекомерно пиене, пушене, гледане на телевизия и така нататък.

Аз самият съм с по-възбудима нервна система и особено в моменти от живота ми, в които работих повечко по начин, който вече не ми доставяше удоволствие, бях докарал изцъклен вид. Отне ми време, четене, посещаване на обучения и най-вече работа с мен самия, за да видя какво действа за мен и какво не.

Извън обхвата на тази статия е да давам различни стратегии за борба със стреса, но това, което ще посъветвам е ако усетите, че се чувствате зле емоционално е не да пиете, пушите или да се облъчвате с телевизия, а да обърнете внимание на тялото си: 45-50 минути здрав спорт, студен душ, 5-10 минути мускулна релаксация и диафрагмени дишане и не само, че сте си оправили настроението, а и се увеличава шанса да сложите роклята или костюма от абитуриентския бал.

Много хората занемаряват тялото си, а това означава, че занемаряваме и емоционалната си хигиена. Затова и много хора прекарват живота си не само в неподдържани тела, но и в неподдържано съзнание. И тук не става дума да изглеждате като модели. Имам позната, която далеч не изглежда далеч като модел, но ходи по триатлони по цял свят. Така се поддържа в отлично енергийно състояние.

Навикът да спортувате, да релаксирате тялото си, да дишате правилно, да имате правилна стойка е основата, която трябва, за да намалите поне частично податливостта си към стрес и оттам хабене на живота в някакви безсмислени негативни емоции – често породени колкото от лоша мисловна култура, толкова и от лоша физическа култура и неправилни навици на ядене и сън.

 Да се върнем там откъдето започнахме обаче. Имаш ли желанието тази седмица да откриеш кой лош навик можеш да замениш с хубав навик? Или предпочиташ нещата да си останат така както са си в обозримото бъдеще?

Поздрави,

М