Групова дискусия за генериране на идеи

Привет. Как си? Да разберем тази статия върши ли ти работа. За кого е предназначена? За всички, водещи групови дискусии за генериране на идеи. Независимо дали говорим за мениджърски оперативки за бизнес развитие в големи организации или срещи на ентусиазирани младежи с прохождащи фирми, има базови правила, които трябва да спазваме, за да сме максимално ефективни. Изброявам:

Генериране на идеи

10-15 минути самостоятелно генериране на идеи

Гирота, Тервийш и Улрих (2010) казват, че можем да генерираме три пъти повече и при това по-качествени идеи, ако предпочетем комбинация от самостоятелно генериране на идеи, последвано от обсъждане в група пред само обсъждане в група.

Два съвета в тази насока:

  • Повечето хора сме мързеливи в някаква степен – дори най-нахъсаните. Не оставяйте генерирането на идеи за домашно. Първите 10-15 минути от оперативката са за произвеждане на идеи. Така се получава и групово усещане, и леко състезание, което подпомага процеса.
  • Обяснете, че генерирането на идеи е важно. Ако сте в по-голяма организация е възможно оперативките исторически да са място за чесане на езици, каране, прехвърляне на отговорност. Важно е ясно да подчертаете, че самостоятелното генериране на идеи не е проформа занимание.

Генериране на идеи

10-15 минути без сочене с пръст

Има идиом на английски: to throw the baby out with the bath water, който е подходящ в случая. Грубият превод е да изхвърлиш бебето, заедно с водата от коритото. Първоначално оставете „мечтателя“ да работи необезпокоен: на част от колегите ще им се получава по-добре. Оставете ги да предложат идеите си и вижте дали в идеята има хляб в цялост или в частност. Ако не го направите, зацикляте в това, което могат да се сетят и конкурентите, а в крайна сметка целта е да сме по-прозорливи от тях.

Генериране на идеи

10-15 минути здрава, риск-ориентирана критика

След като сме нахвърляли идеите, пускаме на воля „критика“ в нас да ги анализира. Къде какво може да се обърка?

При по-големите организации, като правило риск-ориентираното мислене е по-силно развито. Ако обаче тепърва започвате бизнес и нямате достатъчно индустриален опит, имайте в предвид, че може да не виждате много скрити мини. Стандартните: надценяване на клиентския интерес за вашите продукт или услуга, подценяване на конкурентите и техните реакции, занижени бюджети и недоглеждане на редица рискове: особено пазарен и оперативен. Ако сте с идеята, че сте открили нещо гениално, запитайте се защо другите още не са го направили и какво може да недоглеждате.

Генериране на идеи

Кога и как?

Преценете във вашия случай кое работи като време на практика, но ако всички са парцали от работа преди оперативката и ако съзнанието им цикли – приятелката, детето, храната, не очаквайте особена креативност и продуктивност.

Също така имайте в предвид, че стресът се отразява негативно на креативността. Ако е някаква лудница около оперативката, като минимум дайте по един-два бонбона за кеф, дайте на участниците 5-10 минути да пият кафе, пушат цигара и да се освестят. Иначе е, като да смяташ на забил ексел.

Генериране на идеи

Егото няма място на масата

Целта е да се генерират идеи, не да си мерите мозъците. Едно нещо е човек да защитава идея, защото вярва в нея, друго – защото е негова. В някои организации може да се стигне и една стъпка по-далеч, като служителите се „джафкат“ на масата. Когато водите групата е добре да спирате веднага такова поведение, например казвайки, че вреди на общия интерес и не е продуктивно за никого.

Също така има хора, които несъзнателно изземват внимание с безкрайно говорене. Има и такива, които принципно си говорят по-пространствено. Което и от двете да е, насочвайте проактивно разговора и не допускайте да губи фокус.

Успех със следващата оперативка,

М